Vai ticēt internetā pieejamai informācijai?

Posted on Posted in Interneta veikali, Reklāma

Internets ir jau kļuvis par vienu no vadošajiem informācijas kanāliem, ko ikdienā izmanto lielākā daļa cilvēku. Informācijas patēriņš šajā vidē ir milzīgs. Un arī informācijas apjoms. Un te rodas pamatots jautājums par šīs informācijas kvalitāti un patiesumu.

Arvien aktīvāk tiek runāts par tā saucamajām viltus ziņām un pat viltus portāliem, kuri apzināti izplata pārspīlētu informāciju un melīgas ziņas, lai panāktu kādu konkrētu reakciju. Tie var būt reklāmas klikšķi, ko savāc skandalozi ziņu virsraksti, kas neatbilst patiesībai. Kā arī vēlme radīt rezonansi noteiktās sabiedrības grupās.

Informācija ir mārketinga rīks

informacijaIr teiciens, ka papīrs panes visu. To pašu varētu attiecināt arī uz internetu, jo uzrakstīt un nopublicēt jau var jebko. Un cilvēka prāts ir veidots tā, ka lielākoties izlasīto uztver kā patiesību. Ja arī to apšauba, tad tomēr uzņemtā informācija atstāj nospiedumus zemapziņā, rada šaubas.

Pat tad, ja lasām it kā respektablu cilvēku viedokļus, tad tomēr attieksmei vajadzētu būt kritiskai, jo nav retums, kad šāda taktika tiek izmantota mārketinga nolūkos. Piemēram, izveidots raksts, kur it kā kādas jomas eksperts dalās ar savu viedokli, sniedz rekomendācijas, iesaka vienu vai citu rīcību. Tas īpaši raksturīgi tad, ja runa ir par zālēm, medicīnu, kādām metodēm vai preperātiem. Bet jau sen daudzi piemēri ir pierādījuši to, ka reklāmu veidotāji tikai šo izmanto kā triku, lai radītu lielāku ticamību informācijai, jo cilvēki šīs jomas profesionāļu teikto vērtē kā daudz ticamāku. Ja ārsta saka, ka šādas vai tāds preperāts ir labs, tad taču ir jātic! Un beigu beigās kaut kur nejauši atklājas, ka tāds ārsts nemaz neeksistē. Tas ir izdomāts cilvēks.

Tāpat bieži sastopama ir informācijas izraušana no konteksta. Kāds notikums vai viedoklis tiek atspoguļots vienpusēji, tendenciozi, pieķeroties dažiem vārdiem vai teikumam, kas interpretēts ārpus kopējā konteksta. Tas ir mārketinga rīks, tas ir vieds, kā piesaistīt interneta lasītājus, jo šajā vidē konkurence par lasītājiem un klientiem arvien vairāk pieaug.

Jāprot kritiski izvērtēt informāciju

Katram interneta lietotājam un tur pieejamās informācijas patērētājam vajadzētu iemācīties ļoti kritiski izvērtēt un pārbaudīt to informāciju, ko viņu uzņem. Ticēt uz vārda interneta vidē nav prāta darbs.

Piemēram, es meklēju jaunas vasaras riepas. Un redzēju reklāmu, kas sola, ka viņu veikalā ir pašas zemākaās cenas ļoti labam riepu modelim. Es ieskatījos mājaslapā, redzēju cenu. Es varētu uzreiz pasūtīt šīs vasaras riepas, bet veselais saprāts man liek vispirms šo piedāvāto cenu salīdzināta ar citu pārdevēju piedāvājumu. Man patīk izmantot lapu www.salidzini.lv, jo tad varu redzēt, kam vēl ir šāda prece, kādas ir cenu un piegādes izmaksu atšķirības. Tāpat arī attiecos pret mārketinga informāciju, ko savā lapā liek pārdevējs.

Skaistus vārdus jau var uzrakstīt katrs. Tāpēc es meklēju atsauksmes, skatos, vai nav kaut kur sūdzības par šo pārdevēju. Tādā veidā varu samazināt iespēju, ka viļos produktā, tieku apkrāpts.

Leave a Reply